onsdag 21. januar 2009

Mat

Før den forbaskede cellegiftkuren skal begynne så skal jeg fetes opp. I går morges veide jeg 54,5. Ikke bra, jeg er jo rett over 170 høy.

Jeg prøver så godt jeg kan å spise masse, men det går ikke så bra. Tror nesten de har tatt noe av magesekken min også ved en feil. Jeg har spist så lite de siste 6 -7 ukene at jeg ikke klarer noen store porsjoner mer, klarer heller ikke å småspise mellom måltidene, for jeg er konstant mett.

Fått beskjed av legen om å spise akkurat det jeg har lyst på, men prøve å tenke litt fornuftig og sunt selvfølgelig. Han nevnte at eggehvitestoffer (eller proteiner på ikkelegespråk) var viktig, så da kjører vi på med det.

Skal prøve å ta noen turer ut for å spise også, men hvis noen har noen oppskrifter fulle av kalorier er det bare å maile eller legge inn her :D vi er litt uvante med å lage mat her siden jeg ikke har spist på så lenge så alle tips tas imot med stor takk :)

8 kommentarer:

  1. Gryteretter o.l med masse fløte og rømme. Mat som "krever" saus til (med fløte eller fet melk i.. ikke noe skummet melk til deg).
    Smootie og protein drikker, kakao med krem :)

    Ida

    SvarSlett
  2. Jeg tar sjangsen på sende over noen oppskrifter på smooties, dette er noen skikkelig energibomber :-)

    Blå fløyel
    2 dl Biola blåbærdrikk, 1 banan, 2 dl frosne blåbær, 1 ts honning. Blandes i hurtigmikser og serveres i 2 store glass.

    Sjokoladestyrken
    1,5 dl sjokoladeis, 2 dl H-melk, ½ banan
    1 egg. Bland i hurtigmikser og server i
    2 store glass

    Jorans spesial
    2 egg, 9 dl H-melk, 1 dl fløte
    100g Afi -Nutrin (kjøpes på apotek
    uten resept). Vispes sammen og serveres.

    Eggmelk
    4 egg, 4 ss sukker, 1/2 liter melk, 1 dl fløte. Vispes godt. Tilsett saften fra
    4 pressede appelsiner.


    Masse klemmer fra Nina :-)

    SvarSlett
  3. spis, spis, spis !!! :)
    Hilsen alle på jobben :D god bedring!!

    SvarSlett
  4. Egg... Til frokost, lunsj og middag.

    SvarSlett
  5. God omelett:

    Egg (4-5)
    litt fløte, rømme eller melk
    Ost (jarlsberg brukte vi)
    grillet kylling i biter i passe mengde
    soltørket tomat
    1/4 løk i biter
    litt purre
    cherrytomater
    estragon (hvis du liker, ellers timian)
    rosmarin
    salt, pepper

    Ha en god salat til :-)

    (og salater er jo godt til middag også, med kylling, tunfisk, egg, kikerter osv)

    Ellers er oppskåret frukt, særlig pære eller eple, i (masse) vaniljekesam veldig godt som mellommåltid eller dessert.

    Så du hadde lyst på indisk - hvis dere lager noe med yoghurt-marinade eller mye kokosmelk trenger det ikke bli så sterkt samtidig som du får i deg litt fett og protein, det går jo også an å kutte ned på chili og andre sterke ting. Ha ris til som du freser i olje sammen med løk, spisskummen og erter.

    SvarSlett
  6. Som flere sier her, få i deg smoothies med masse bær og frukt. Kan være frossen eller frisk, men bær som er ødelagte (kokt, knust), har ikke like høyt innhold av antioksidanter. Det går også fint å blande i is og rå egg for proteiner og andre næringsstoffer.

    Du har sikkert fått masse råd om dette nå, men i alle tilfelle kan denne boken være interesant.

    http://www.kreftforeningen.no/aktuelt/boken__quot_mat_mot_kreft_quot__i_butikken_9202

    SvarSlett
  7. Hei Lena.
    Sender deg en oppskrift på hjemmelaget bøffer. Skikkelig smakfulle, og proteiner fra rent kjøtt.

    1/2 kg ren karbonade
    2 egg
    1/2 finhakket løk
    salt/pepper
    grillkrydder(eller annet etter smak)
    Blandes godt (gjerne med measkin)
    spe med litt mel og vann
    del deigen i fire deler, klapp de flate og stek.
    Serveres med salat og potetstappe.

    Klem fra Tone S.

    SvarSlett
  8. Kom bare til å tenke på Bali kyllinggryte med fløte i. Det er noe av det beste jeg vet i alle fall :)

    SvarSlett